تهویه پارکینگ استاندارد چگونه است ؟

مطالب بیشتر : دمپر دود‌ ، دمپر بلیمو،موتور دمپر زیمنس

در این مقاله قصد داریم  به نقد و بررسی شرایط سیستم تهویه هوای پارکینگ بپردازیم. در این مقاله، سعی می ‌کنیم مطابق با ضوابط ملاک عمل سازمان آتش نشانی، شرایط سیستم تهویه هوای پارکینگ را به شما توضیح دهیم. به منظور پیش گیری از بروز آتش سوزی و البته گسترش آتش سوزی در پارکینگ ‌ها یک سری ضوابط توسط سازمان آتش نشانی مشخص شده است. سازندگان واحدهای مسکونی و تجاری وقتی قصد ساخت پارکینگ برای واحدهای خود را دارند بایستی حتماً این ضوابط را ملاک عمل خود قرار دهند.

منظور از سیستم تهویه هوای پارکینگ چیست؟

هر پارکینگی باید دارای یک سیستم و یا سامانه تهویه هوا باشد. سیستم تهویه هوای پارکینگ به سیستمی می ‌گویند که به منظور بهبود کیفیت هوای پارکینگ و از بین بردن آلاینده ‌های موجود در پارکینگ طراحی می‌ شود. سیستم تهویه هوای پارکینگ، هوای تازه را به درون پارکینگ وارد می ‌کند و هوای آلوده را از آن خارج می ‌نماید. وجود این سیستم در پارکینگ باعث می ‌شود که سلامتی ساکنین آپارتمان و افرادی که به آپارتمان رفت و آمد دارند، حفظ شود و احتمال وقوع آتش سوزی و انفجار در آپارتمان و پارکینگ آن به شدت کاهش پیدا کند.

تهویه هوا و تخلیه دود پارکینگ چه اهمیتی دارد؟

وجود سیستم تهویه هوا و تخلیه دود در پارکینگ اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه سه فایده وجود سیستم تهویه هوا و تخلیه دود و تهویه پارکینگ را ذکر می کنیم.

تهویه پارکینگ

۱.     پاک کردن هوای پارکینگ

منظور از پارکینگ جایی است که ماشین ‌های مختلف در آن جا توقف می‌ کنند. بدیهی است که هر جایی که ماشین در آن جا باشد، آلودگی هم در آن جا وجود خواهد داشت. چرا که اگزوزهای ماشین‌ های مختلف مواد مضری مثل اکسیدهای نیتروژن و مونوکسید کربن را از خود خارج می ‌کنند و در هوا پخش می ‌نمایند. این مواد برای سلامتی انسان خطرناک هستند. در صورتی که سیستم تهویه هوای پارکینگ یک سیستم مناسب و اصولی باشد، کیفیت هوای پارکینگ بهبود پیدا می‌ کند و سلامتی افراد مختلف کم تر به خطر می افتد.

 

۲.     کاهش احتمال آتش سوزی

مدیریت دود موجود در پارکینگ و تهویه مناسب آن فقط باعث  بهبود کیفیت هوای پارکینگ نمی ‌شود بلکه احتمال آتش سوزی را نیز به شدت کم می‌ کند. چرا که ماشین ‌ها مایعات قابل اشتعالی مثل بنزین و روغن دارند که اگر با جرقه یا هر نوع منبع اشتعال دیگری تماس پیدا کنند، آتش می ‌گیرند و خطرات بسیار زیادی را به دنبال خواهند داشت. بنزین و روغن هر دو بخارات قابل اشتعالی در هوا پخش می‌ کنند. یک سیستم تهویه هوای مناسب در پارکینگ این بخارات را به فضای بیرون می ‌فرستد و خطر اشتعال و انفجار را به کم ترین میزان ممکن می ‌رساند.

 

۳.     حفاظت از خودروها و مصالح ساختمانی

وجود سیستم تهویه هوای پارکینگ، یک مزیت دیگر هم دارد و آن هم جلوگیری از رسیدن آسیب به خودروها و مصالح ساختمانی پارکینگ است. پارکینگ ها معمولاً دارای رطوبت و نم هستند. همین رطوبت و نم می ‌تواند باعث شود که ماشین‌ ها و مصالح ساختمانی پارکینگ زنگ بزنند و هزینه ‌های زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد. در صورتی که گردش هوای مناسبی در پارکینگ صورت پذیرد، احتمال زنگ زدگی و خوردگی مصالح ساختمانی و مهم تر از آن، خودروها بسیار کم تر می‌ شود.

تهویه پارکینگ

ضوابط ملاک عمل سازمان آتش نشانی در رابطه با سیستم تهویه هوای پارکینگ

سازمان آتش نشانی یک آیین نامه سامانه ‌های تهویه و تخلیه و کنترل دود دارد که در آن شرایط تهویه هوای پارکینگ با جزئیات کامل توضیح داده شده است. در این مقاله به چند مورد از آن ها اشاره می ‌کنیم. البته این شماره هایی که برای قانون ها تعیین کرده ایم در آیین نامه وجود ندارند و ما به دلخواه خود شماره گذاری را انجام داده ایم.

قانون شماره ۱

پارکینگ ‌های بسته ‌ای که در طبقات همکف ساختمان و یا در طبقه منفی یک ساختمان قرار دارند در صورتی که مساحت آن ها از ۳۰۰ متر مربع کم تر باشد نیازی به تعبیه سیستم تهویه هوای مکانیکی ندارند.

قانون شماره ۲

پارکینگ‌ های بسته‌ ای که تا طبقه منفی ۳ هستند و مساحت  آن ها از ۵۰۰ متر مربع کم تر است، حتماً باید دارای سیستم تهویه هوا باشند. ولی سیستم تهویه آن ها می‌ تواند فقط کانال تخلیه داشته باشد و دو فن معمولی.

قانون شماره ۳

در پارکینگ ‌های نیمه باز، نیازی به تهویه هوا وجود ندارد. منظور از پارکینگ‌ های نیمه باز، پارکینگ‌ هایی هستند که از یک طرف  سطوح بازی دارند که با فضای آزاد ارتباط دارند. در این پارکینگ‌ ها نه نیاز به تعبیه دریچه هوای تازه هست و نه نیازی به کانال.

قانون شماره ۴

نقشه‌ هایی که سازمان آتش نشانی تعیین می ‌کند بایستی با نهایت دقت و بدون کم ترین دستکاری مورد اجرا قرار گیرد تا سازمان آتش نشانی تاییدیه نهایی را برای پارکینگ صادر کند.

 

قانون شماره ۵

به منظور تخلیه شدن گازهای خروجی از اگزوز ماشین ‌ها و پاک کردن محیط پارکینگ از مواد مضر بایستی در یک ساعت لااقل ۶ بار تعویض هوا صورت پذیرد. البته شرایط محیطی در پارکینگ‌ های مختلف متفاوت است و سازمان آتش‌ نشانی ممکن است عدد ۶ را با توجه به شرایط خاص یک پارکینگ افزایش دهد.

پارکینگ‌ هایی که عمومی هستند مانند پارکینگ ‌های اداری و تجاری و غیره، بایستی دارای سیستم تهویه هوای هوشمندی باشند و هر موقع که غلظت آلاینده‌ ها افزایش پیدا کرد، خود به خود بتوانند ظرفیت تخلیه را افزایش دهند. در واقع سیستم ‌های تهویه هوای موجود در پارکینگ‌ های عمومی باید دارای سنسور گاز مونوکسید کربن باشند. باید به این نکته توجه داشته باشید که میانگین غلظت گاز مونوکسید کربن موجود در پارکینگ‌ ها همیشه باید از ۵۰ پی پی ام در زمان ۳۰ دقیقه کم تر باشد.

نتیجه گیری

پارکینگ‌ های مختلف خصوصاً پارکینگ ‌هایی که مساحت بزرگ تری دارند و  در طبقات پایین ‌تر از طبقه همکف قرار دارند، بایستی دارای سیستم تهویه هوا باشند. این سیستم تهویه هوای پارکینگ باید دارای یک سری از شرایط باشد. این شرایط و ضوابط توسط سازمان آتش نشانی مشخص می‌ شود و در صورتی که پارکینگ خاصی از این شرایط و ضوابط پیروی نکند، سازمان آتش ‌نشانی آن را تایید نخواهد کرد.​

Facebook
Twitter
LinkedIn

نظر بدهيد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *