تخلیه دود آتریوم ها (Atriums)

شرکت تهویه ساز شار
مطالب بیشتر : دمپر دود‌ ، دمپر بلیمو،موتور دمپر زیمنس

همان طور که باز بودن محیطی یک اتریوم عامل جذابیت آن محسوب می شود، در دیدگاه کنترل دود آتش این فضای وسیع بدون وجود دیواره ها و درب های آتش ، برای مهندسین آتش و دود یک چالش بزرگ است. کنترل دود و آتش در اینگونه سازه ها مخصوصا در ساختمان های قدیمی که در هنگام ساخت ، سیستم کنترل دود و آتش در نظر گرفته نشده است، کار بسیار دشواری است.

هنگامیکه در طبقات پایین اتریوم ، آتش سوزی اتفاق می افتد، بدلیل وجود اثر دودکشی، دود به سرعت به سمت طبقات بالاتر رفته و باعث گسترش آتش در ساختمان می شود.

 

بطور کلی در هنگام آتش سوزی برخلاف تصور عموم بزرگترین خطر تهدید کننده جان انسانها، سوختگی ناشی از آتش نیست بلکه تنفس دود و گازهای سمی ناشی از آتش سوزی اصلی ترین عامل مرگ و میر می باشد. حتی اگر تنفس دود منجر به مرگ نشود، باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیر و دایمی در افراد می شود.

دود می تواند با سرعت شگفت آوری گسترش پیدا کند و حتی یک آتش سوزی محدود و کوچک نیز می تواند حجم زیادی دود و گازهای سمی تولید کند. بنابراین، برای حفظ جان انسانها، سیستم کنترل دود باید جزو اولویت های طراحی هر ساختمانی باشد. علاوه بر این، کنترل و تخلیه مناسب دود می تواند به آتش نشان ها در اطفاء آتش کمک کند، بنابراین آسیبهای وارده به ساختمان نیز کاهش پیدا می کند. از این جنبه نیز می توان به اهمیت بالای یک سیستم کنترل دود پی برد.

شرکت تهویه ساز شار

F300 & F400 فن های استاندارد

انواع فن های استاندارد F300 و F400، مورد استفاده در تخلیه دود در آتریوم ها، برای مراکز خرید، ساختمانهای دولتی و عمومی، بیمارستانها و هر فضایی که دارای ووید و آتریوم می باشند از برند VENCO تامین می گردد.

شرکت تهویه ساز شار

دمپرهای کنترل دود دمای بالا

بخش های خاصی از سیستم کنترل دود وجود دارند که به طور مستقیم با دمای بالای شعله و گاز در ارتباط هستند. وجود دمپرهای خاص برای این مقاطع از الزامات سیستم مدیریت دود در ساختمانها و نیز آتریوم ها می باشد​.

شرکت تهویه ساز شار

پرده های دود و آتش پسیو و اکتیو ۶۰ و ۹۰ دقیقه

به ویژه در ووید ها و آتریوم ها، به دلیل ارتباط هوایی گسترده طبقات مختلف، استفاده از پرده های آتش اکتیو (و گاها پسیو) بسیار معمول و بیشتر مواقع، الزامی است. انواع پرده های آتش استاندارد برای این محیط ها طراحی و ارائه می شوند.

شرکت تهویه ساز شار

دمپر های کنترل دود کلاس ۱ و ۲

دمپرها اگر به صورت درست انتخاب نشوند، کل سیستم دود را مختل می کنند. وجود افت فشار مناسب و دقیق در هر یک از انشعابات و مقاطع ورودی و خروجی، از الزامات یک سیستم دقیق است که همگی با حفظ حداقل های سیستم دود استاندارد باید لحاظ شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn

نظر بدهيد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *