ایمنی در برابر دود وآتش

شرکت تهویه ساز شار
مطالب بیشتر : دمپر دود‌ ، دمپر بلیمو،موتور دمپر زیمنس
سیستم فعال ایمنی در برابر دود و آتش با استفاده از دمپرهای دود و آتش

 

یکی از مهم ترین وظایف طراحان ، سازندگان و بهره برداران ساختمان ها ، حفاظت از جان انسانها در برابر آتش سوزی های احتمالی در ساختمان است. به منظور جلوگیری از انتشار آتش و دود در داخل ساختمان ازطریق کانال های هوای سیستم HVAC ، از دمپرهای دود و آتش برای جداسازی زون های مختلف استفاده می شود تا آتش را در محل وقوع آن ایزوله کنند.

استفاده از دمپرهای مجهز به موتور بر روی دمپرهای آتش بجای استفاده از فیوزهای حرارتی، امکان کنترل و ارسال سیگنال کنترلی از طریق سیستم کنترل آتش را ایجاد می کند. بنابراین با ترکیب سیستم کنترل دمپرهای آتش و سیستم تشخیص آتش ، می توان به سرعت به آتش سوزی واکنش نشان داد.

علاوه بر این در صورت استفاده از دمپرهای دود و آتش موتوردار ، می توان به سرعت جلوی انتشار گازهای خطرناک دما پایین نیز گرفت. استفاده از دمپرهای آتش موتوردار امکان افزایش سرعت تعمیر نگهداری و عیب یابی را به بهره برداران ساختمان می دهند.

 

تخلیه دود

مطالعات نشان داده است که بسیاری از تلفات و آسیب های افراد در هنگام اتش سوزی ناشی از تنفس گازهای سمی ناشی از آتش است. بنابراین استفاده از سیستم های تخلیه دود می تواند از آسیب افراد در هنگام آتش سوزی جلوگیری کند.

امروزه بدلیل ساخت یاه های بسیار بزرگی مانند مراکز خرید، بیمارستان ها و فرودگاه ها و .. و حضور افراد زیادی در اینگونه فضاها ، ضرورت طراحی و استفاده زا یک سیستم تخلیه دود کارامد بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است. اینگونه سیستم ها امکان تخلیه حجم زیادی از دود و گازهای سمی را دارند تا علاوه بر جلوگیری از مسموم شدن افراد، مسیرهای فرار طراحی شده برای زمان اتش سوزی عاری از دود باشد. 

دمپرهای دود

دمپرهای دود ، کلیدی ترین تجهیز هر سیستم تخلیه دود محسوب می شوند. وظیفه اصلی این تجهیزات ، قرار گرفتن در موقعیت مناسب برای اطمینان از تخلیه دود در محل وقوع آتش سوزی ( حالت باز) و اطمینان از عدم ورود دود به سایر طبقات ( حالت بسته) است. پس از وقوع آتش سوزی ، دمپر های دود بر مبنای سیگنال کنترلی ارسالی توسط سیستم کنترل دود ، به سمت موقعیت ایمن خود حرکت می کنند. علاوه براین ریا، دمپرها حتی در هنگام فعالیت سیستم تخلیه دود نیز باید همچنان به صورت درست به فعالیت خود ادامه دهند.

 یک سیستم تخلیه دود مرسوم

در شکل زیر یک سیستم تهویه مجهز به دمپرهای آتش ، که مجهز به یک سیستم تخلیه دود مجزا نیز می باشد، نمایش داده شده است.

نحوه عملکرد سیستم در هنگام ایجاد شرایط اضطراری و تولید دود در طبقه B به صورت زیر است.

* سیستم تخلیه دود

  • دمپر دود شماره ۲ باز می شود و دود و گازهای سمی توسط فن R تخلیه می شود. هوای تخلیه شده توسط هوای تازه وارد شده توسط دمپر دود شماره ۱ ، جایگزین می شود.
  • دمپرهای دود ۳،۴ ،۵ و ۶ همچنان در حالت بسته باقی می مانند.
  • ساکنانی که در طبقه B گرفتار آتش شده اند می توانند از مسیر پله ها از خطر فرار کنند.

* سیستم تهویه

  • دمپرهای آتش ۹ و ۱۳ باز هستند.
  • هوای ارسالی توسط فن تغذیه منجر به ایجاد فشار مثبت در طبقات A و C می شود تا جلوی نفوذ دود به داخل این طبقات گرفته شود. دمپرهای آتش ۸ و ۱۲ بسته می شوند.

Facebook
Twitter
LinkedIn

نظر بدهيد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *