ضوابط پارکینگ در ساختمان مسکونی

مطالب بیشتر : دمپر دود‌ ، دمپر بلیمو،موتور دمپر زیمنس

در این مقاله قصد داریم در مورد ضوابط پارکینگ در ساختمان مسکونی، مطالبی را عنوان کنیم. همان طور که می ‌دانید امروزه اکثر افراد در شهرها آپارتمان نشین شده اند. این مسئله در شهرهای بزرگ بیشتر به چشم می ‌آید و در کلان شهرها دیگر کم تر افرادی هستند که خانه شخصی داشته باشند. در آپارتمان ها مسأله پارکینگ، یک مسأله و معضل مهم است. در این مقاله بر روی این معضل تمرکز می کنیم و چند نمونه از ضوابطی که راجع به پارکینگ در ساختمان مسکونی است را مورد اشاره قرار می دهیم. در ابتدای این مقاله، در مورد اهمیت قوانین پارکینگ در ساختمان مسکونی، مطالبی را بیان می کنیم. سپس انواع پارکینگ ها را به شما معرفی خواهیم کرد. در انتهای مقاله نیز به ذکر موارد ضوابط پارکینگ در ساختمان مسکونی خواهیم پرداخت.

ضوابط پارکینگ

اهمیت قوانین پارکینگ در ساختمان مسکونی

روزانه نزاع‌ ها و درگیری‌ های زیادی بر سر پارکینگ در آپارتمان ‌های مسکونی به وجود می‌ آید. نزاع ‌هایی که گاه به درگیری ‌های فیزیکی و پاسگاه و دادگاه و بیمارستان و زندان هم کشیده می ‌شود. در صورتی که افراد و خانواده ‌های مختلف با ضوابط پارکینگ در ساختمان مسکونی آشنایی پیدا کنند، میزان زیادی از این نزاع‌ ها کاهش پیدا می ‌کند. یکی از اصلی‌ ترین دلایل درگیری‌ هایی که بین مردم بر سر پارکینگ آپارتمان ‌ها پیش می ‌آید این است که در کوچه ‌ها و خیابان ‌ها هم، دیگر جای پارک به سختی پیدا می ‌شود و ساکنین آپارتمان ‌ها حتی اگر برای چند لحظه هم بخواهند ماشین خود را پارک کنند، مجبور می ‌شوند که ماشین را درون پارکینگ بیاورند. در صورتی که در ساخت آپارتمان ‌ها اهمیت خاصی به پارکینگ داده شود، این معضلات کاهش بسیاری پیدا می‌ کند.

ضوابط پارکینگ

انواع پارکینگ

قبل از این که با ضوابط پارکینگ در ساختمان مسکونی آشنا شوید، بایستی با انواع پارکینگ آشنایی کاملی داشته باشید. پارکینگ ها دارای انواع مختلفی هستند. در واقع پارکینگ ‌ها را نباید تنها به دو نوع پارکینگ ‌های مسکونی و پارکینگ ‌های تجاری تقسیم کنید. از جهات مختلف می ‌توان پارکینگ‌ ها را تقسیم بندی کرد. تقسیم بندی پارکینگ‌ ها از جهات زیر امکان ‌پذیر است:

  1. میزان دسترسی پارکینگ (پارکینگ هم کف و پارکینگ زیر زمینی و پارکینگ پشت بام)
  2. اندازه و ابعاد پارکینگ (پارکینگ کوچک و متوسط و بزرگ)
  3. نوع قرار گرفتن ماشین ‌ها در پارکینگ
  4. مصالحی که در ساخت پارکینگ مورد استفاده قرار گرفته است.
  5. ظرفیت پارکینگ

 

ضوابط پارکینگ در ساختمان مسکونی شامل چه مواردی است؟

ضوابط پارکینگ در ساختمان مسکونی به همه مواردی که در مورد پارکینگ است، اشاره دارد. در واقع یک طرح تفصیلی وجود دارد که همه موارد مربوط به ساخت پارکینگ در زمان درست کردن آپارتمان ‌ها را توضیح می ‌دهد. موارد زیر در ضوابط پارکینگ در ساختمان مسکونی تشریح شده اند:

  1. ابعاد پارکینگ
  2. طراحی پارکینگ
  3. تاثیر پارکینگ در قیمت ملک
  4. خرید یا اجاره پارکینگ در ساختمان
  5. پارکینگ اختصاصی و پارکینگ مزاحم‌ دار
  6. ارتفاع پارکینگ
  7. و هر مورد دیگری که راجع به پارکینگ ساختمان است.
  8. تهویه پارکینگ

 

برخی از ضوابط پارکینگ در ساختمان مسکونی

ضوابط زیادی در مورد پارکینگ در ساختمان مسکونی وجود دارد که در این جا به چند مورد از آن ها اشاره می ‌کنیم:

۱.     استفاده از پارکینگ به عنوان انباری

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد پیش می ‌آید این است که آیا می ‌توان از پارکینگ به عنوان انباری استفاده کرد. در واقع بسیاری از افراد و خانواده‌ ها هستند که فکر می‌ کنند چون ماشین ندارند می‌توانند پارکینگ خود را تبدیل به انباری کنند و وسایل اضافی خود را در آن قرار دهند. این تصور، کاملاً اشتباه است و استفاده از پارکینگ به عنوان انباری در هر شرایطی کاملا ممنوع است و همسایگان حق اعتراض به این موضوع را دارند. ساکنین هیچ کدام از واحدها حق ندارند وسایل اضافی خود را در پارکینگ خودروها قرار دهند.

 

۲.     موارد مربوط به درب پارک

یکی دیگر از مواردی که باعث بروز اختلافات زیادی در آپارتمان ‌ها می ‌شود، درب پارکینگ‌ ها است. درب پارکینگ ‌ها هم دارای ضوابطی است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  1. اولاً در هنگام ساخت آپارتمان باید به این نکته دقت شود که درب پارکینگ به سمت کوچه باز نشود زیرا از نظر قانونی این کار تخلف است.
  2. ثانیاً توقف ماشین ‌ها در پارکینگ نباید به نحوی باشد که باز شدن درب‌ های پارکینگ را با مشکل مواجه کند. نه فقط درب‌ های پارکینگ بلکه درب‌ های انباری و محل دسترسی به راه پله یا حیاط یا مکان ‌های تاسیساتی هم نباید با پارک کردن ماشین، با مشکل باز شدن مواجه شوند. قانون صریحا به این موضوع اشاره کرده است و مشخص کرده است که به منظور دسترسی به فضاهای ارتباطی مشاع مثل راه پله یا آسانسور یا لابی یا راهرو و مواردی از این دست، بایستی حداقل ۸۰ سانتی ‌متر فضای خالی وجود داشته باشد و خودروها نباید کم تر از ۸۰ سانتی ‌متر با این مکان ‌ها فاصله داشته باشند. فاصله خودروها با درب‌ های انباری هم حداقل بایستی ۵۰ سانتی ‌متر باشد.
  3. از سوی دیگر باید به این نکته هم اشاره کنیم که عرض مفید درب ورودی یعنی همان معبر ورودی بایستی حداقل ۳ متر باشد. البته این عدد سه متر مربوط به پارکینگ‌ های کوچک و متوسط است و در پارکینگ‌ های بزرگ این عدد به ۶ متر افزایش پیدا می‌ کند.
  4. نکته دیگری که در مورد درب‌ های ساختمان ‌های مسکونی می‌ توان به آن اشاره کرد در مورد درب‌ های پیاده ‌رو است. عرض درب‌ های پیاده ‌رو نباید کم تر از ۹۰ سانتی ‌متر باشد. اگر از درب دو لنگه استفاده کنید، سخت ‌گیری قانون بیشتر هم می ‌شود. قانون مشخص کرده است که در صورت استفاده از درب ‌های دو لنگه بایستی تنها یک لنگه آن حداقل ۹۰ سانتی ‌متر عرض داشته باشد.
  5. ارتفاع درب‌ های پارکینگ هم حداقل بایستی ۲ متر و ۱۰ سانتی‌ متر باشد.

 

ضوابط مربوط به نحوه پارک خودرو

نحوه پارک ماشین به وسیله ساکنین یک ساختمان یا مهمان ‌های آن ها در بسیاری از موارد، باعث ایجاد مزاحمت می ‌شود و همین مزاحمت هم مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت. توصیه ما این است که در صورت مشاهده این موضوع، ابتدا به خود شخص متخلف یا به مدیر ساختمان اطلاع دهید. در صورت تکرار عامدانه این نوع پارک کردن، می‌ توانید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید و از همسایه خود شکایت کنید. در صورتی که بتوانید این قضیه را اثبات کنید قانون ۶ ماه و یا حتی بیشتر از ۶ ماه حبس برای فرد مزاحم در نظر می‌ گیرد.

 

نتیجه گیری

آپارتمان نشینی، مسائل و مشکلات زیادی را برای افراد و خانواده‌ های مختلف به همراه داشته است. یکی از معضلات و مسائل بسیار جدی که در آپارتمان‌ ها به وجود آمده است، مسئله پارکینگ است. در این مقاله، شما را با یک سری از ضوابط پارکینگ در ساختمان مسکونی آشنا کردیم تا کمی از بروز این ناراحتی ها و مشکلات بر سر پارکینگ خلاص شوید.​

Facebook
Twitter
LinkedIn

نظر بدهيد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *