لوور های انتقال هوا

لوور سندتراپ

Sand Trap Louver

لوور هوارسان

Intake Louver

لوور پادری

Door Louver

لوور پشت بامی

Roof-top Exhaust Louver

امکان تبادل هوا و جلوگیری از ورود شن و ماسه و خاشاک به داخل ساختمان در مناطق بادخیز و بیابانی، قابل ساخت از ورق گالوانیزه و استیل ، مناسب برای نصب در ورودی کلیه ساختمان ها و موتورخانه ها

امکان تبادل هوا و جلوگیری از ورود اشیا و حیوانات به داخل ساختمان ، از بین بردن دید از بیرون به داخل بدلیل شکل پره ها، قابل ساخت از ورقگالوانیزه  و استیل و آلومینیوم ، مناسب برای نصب در ورودی کلیه ساختمان ها و موتورخانه ها

امکان تبادل هوا بین اتاق و راهرو برای برگشت هوا، از بین بردن دید بدلیل شکل پره ها، رنگ آمیزی با رنگ کوره ای الکترواستاتیک ، ساخته شده از پروفیل آلومینیوم ، مناسب کلیه ساختمان های اداری و تجاری

امکان خروج هوا از طریق پشت بام، جلوگیری از ورود حیوانات و باران به داخل ساختمان، رنگ آمیزی با رنگ کوره ای الکترواستاتیک، ساخته شده از پروفیل آلومینیوم با استراکچر آهنی ، مناسب کلیه ساختمان های اداری و تجاری

لوور انتقال هوا

لوور چیست؟

لوور بخشی از نمای ساختمان است که به منظور جلوگیری از ورود گرمای خورشید، حشرات و پرندگان، گرد و غبار و صدا و …  به درون ساختمان از آن استفاده می شود. این وسیله مانند یک سایه بان عمل می کند و مسیری برای ورود و خروج هوا را مشخص می کند. اگر از لوور برای ممانعت از ورود صدا استفاده شود، می توان آن را یک عایق به حساب آورد.

 

کاربرد لوور

 

از آنجایی که کنترل مصرف انرژی، یکی از چالش های امروز بشر در ساختمان ها است، لوورها می توانند به دلیل ممانعت از ورود گرما در فصل گرم به درون ساختمان ها، انرژی مصرفی را کاهش دهند و تهویه مناسبی را به وجود آورند. بخشی از کاربرد لوورها در لیست زیر آورده شده است:

  1. ورود و خروج و تهویه هوا
  2. ممانعت از ورود گرد و غبار به فضای داخلی
  3. ممانعت از ورود آلودگی های صوتی و ورود نویز
  4. استفاده از لوور به عنوان سایه بان در برابر نور خورشید
  5. ممانعت از ورود گرما به ساختمان. زمانی که نور خورشید به لوورها می تابد اشعه مادون قرمز آن در برخورد با این وسیله تولید گرما می کند و در نتیجه این اشعه، وارد فضای داخلی نمی شود و در نتیجه نور خورشید بدون گرما به درون یک فضا وارد می شود. با این فرایند لوور، مانع از ورود گرما می شود.
  6. ممانعت از ورود موجودات زنده

جنس لوور

برای ساخت لوور از متریال هایی مانند چوب، آلومینیوم و فلزات دیگرمانند آهن استفاده می شود. اگر می ‌خواهید از مدل ثابت این تجهیزات استفاده کنید می توان آن را با متریال کامپوزیت نیز ساخت. اگر  در نمای ساختمان نیاز به لوور وجود داشته باشد، بهتر است از جنس آلومینیومی آن استفاده شود. ویژگی آلومینیوم این است که وزن کمتری دارد. البته، از لوور چوبی نیز برای نمای ساختمان استفاده می شود. لوورهای چوبی از جنس ترموود هستند و در روی سقف آلاچیق نیز قابل نصب هستند.

۱.      لوورهای چوبی

 اگر بخواهید برای پوشش پنجره ها و شیشه ها هزینه بیشتری انجام دهید بهتر است از لوورهای با متریال چوب استفاده کنید که معمولا در مدل ثابت طراحی می شوند. لوورهای چوبی می توانند هماهنگی بسیار خوبی با انواع مختلف نماهای ساختمان داشته باشند.

۲.      لوورهای کامپوزیتی

لوورهای کامپوزیتی را می توان در طرح ها و رنگ های متنوع تولید کرد؛ همچنین لوورهای کامپوزیتی از نظر اقتصادی هم به صرفه هستند.

۳.      لوور آلومینیومی

 اگر بخواهید بار تمام شده کمتری را به ساختمان وارد کنید، باید از لوورهای آلومینیومی استفاده کنید. این تجهیزات بسیار پرفروش و پرطرفدار هستند و مزیت بارز آن ها وزن سبک می باشد. همچنین آن ها دارای مقاومت بسیار بیشتری نسبت به سایر لوورها در برابر شرایط آب و هوایی می باشند. شما می توانید آن ها را به صورت سفارشی و در رنگ های دلخواه تهیه کنید.

 

نوع طراحی لوور

لوور انتقال هوا

لوورها ممکن است در دو نوع ثابت و متحرک طراحی شوند. بسته به کاربردی که از لوورها انتظار می رود آن ها باید مشخصات فنی و طراحی منحصر به فردی داشته باشند و این مسئله نیاز به استفاده از دانش و کمک گرفتن از افراد با تجربه در این زمینه دارد. برای اینکه بتوانید بهترین لوور را برای یک ساختمان در نظر بگیرید، باید از متخصصان طراحی ساختمان و مهندسان مکانیک در این زمینه مشورت گرفته شود.

لوورهایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند معمولا دارای حالت اتوماتیک و موتوری هستند به همین جهت می‌توانند با توجه به شرایط اقلیمی، در ساعت های مختلف روز جابجا شوند و باعث تغییر نمای ساختمان نیز بشوند. برای کنترل لوورهای متحرک می توان از ریموت کنترل استفاده کرد.

 

انواع لوور

اگر برای ساخت لوور از آلومینیوم استفاده شود آن ها می توانند به شکل مستطیلی و یا دوکی باشند. از لوورها با نام لوور پادری یا لور آکوستیک هوارسان و لوور پشت بامی نیز نام برده می شود. هر یک از این تجهیزات با توجه به شکل و کاربردی که دارد در محل خاصی از ساختمان استفاده می شود و در نتیجه کاربردی متفاوت با لوور دیگر خواهد داشت.

 

۱.      لوور ماسه گیر

از لوورهای ماسه گیر در مکان هایی استفاده می شود که طوفان و گرد و غبار زیاد است. این لوورها در اتاقک هایی که دارای دستگاه های هواساز هستند نصب می شوند.

۲.      لوور آکوستیک هوارسان

 فضاهایی که دارای تجهیزاتی مانند هوارسان ها و یا ژنراتور های دیزل هستند، نیازمند هوای تازه می باشند که این هوا بهتر است از طریق لوور هوارسان آکوستیک وارد این اتاق ها شود.

۳.      لوور پشت بامی

لوور پشت بامی معمولاً بر روی پشت بام یک ساختمان نصب می شود و محل نصب آن ها بر روی هواکش ها و یا دودکش ها می باشد.

۴.      لوور پادری

 اگر در یک محیط نیاز به گردش هوا یعنی خروج هوای درون اتاق باشد، از لوورهای پادری نیز می توان استفاده کرد. این لوورها بر روی درب خروجی نصب می شوند و هوای درون محیط را به بیرون انتقال می دهند.

۵.      لوور مربعی و مستطیلی

لوورها بر اساس فرم ظاهری خود، با نام مربعی و مستطیلی نیز شناخته می شوند و در بین مردم بسیار پرطرفدار هستند. نوارها و پره هایی که در این  تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد می ‌تواند به صورت نازک و ضخیم در کنار یکدیگر قرار گرفته باشد.

 

۶.      لوور دوکی شکل

یکی دیگر از پرکاربردترین لوورها، لوور دوکی شکل است که سطح مقطع آن ها به شکل بیضی است؛ ورقه هایی که در این لوور مورد استفاده قرار می گیرد دارای قطر ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلی متر است و متریال مورد استفاده برای ساخت آن از آلومینیوم است.

 

۷.      لور z شکل

سطح مقطع لوور z شکل حالت شکسته دارد و برای ساخت آن ها می توان از انواع مختلف متریال استفاده کرد اما معمولا آن ها را با استفاده از آلومینیوم می سازند.

 

محل نصب لوور

لوور انتقال هوا

محل نصب لوورها می ‌تواند بر روی نمای ساختمان، بر روی پنجره ها و روی درب ها و یا بر روی پیش آمدگی ها باشد. باید گفت که این تجهیزات باعث می شوند دید افراد محدود شود اما، از آنجایی که می‌توانند سایه به وجود بیاورند معمولا در نماهای جنوبی مورد استفاده قرار می گیرند. در کشورهای اروپایی استفاده از لوورها برای کاهش مصرف انرژی ساختمان ها و مقابله با اثرات گلخانه ای به یک آیین نامه تبدیل شده است.

استفاده از لوورها می تواند علاوه بر زیبا سازی نمای ساختمان، در درون فضای داخل ساختمان نیز یک نور و دمای مناسب به وجود آورد و در نتیجه یک فضای داخلی آرام فراهم شود. مناطقی که در برابر تابش شدید آفتاب هستند می تواند از لوور ها استفاده کنند.

هزینه اجرای لوور

همانطور که در بخش های قبلی گفته شد لوورها دارای شکل ها و جنس های متفاوتی هستند و نوع کاربرد آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است؛ حتی لوورهایی که از یک جنس ساخته شده باشند می توانند کیفیت های متفاوتی با یکدیگر داشته باشند که همه آن ها در هزینه تهیه لوور تاثیر گذار است. علاوه بر آن برای اجرای لوورها نیز با توجه به مکانی که قرار است بر روی آن نصب شوند هزینه های متفاوتی باید پرداخت شود؛ از طرفی به دلیل نوسانات بازار ارز ارائه یک قیمت ثابت در دوره چند ماهه کاری نشدنی است در نتیجه نمی توان هزینه اجرای لوور را به صورت دقیق مشخص کرد.

Facebook
Twitter
LinkedIn